“Винекс Славянци” и ЛЕВА – една успешна приказка за ромите в България

“Винекс Славянци” притежава 7000 дка лозя и е една от водещите фирми в бранша.
“Винекс Славянци” притежава 7000 дка лозя и е една от водещите фирми в бранша.

 Винарната инвестира над 200 000 лв. годишно от продажби в социални проекти

 Компанията създава фондация, за да интегрира ромската общност в региона

 Раздава стипендии на ученици на свои работници, плаща таксите за детска градина

 Фирмата е най-големият български износител на вина

Над 200 000 лв. годишно от продажба на вина инвестира “Винекс Славянци” АД в собствени социални проекти, които реализира чрез фондация ЛЕВА.

Компанията, която е една от водещите в страната и най-големият износител на вино, учредява фондацията през 2008 г. заедно със своя бизнес партньор от Швеция “Герц Винимпорт”. И създават дългосрочна стратегия за корпоративна социална политика, която гарантира бизнесът да е в полза на общността. Фондацията се финансира единствено от продажбите на популярните вина с марка ЛЕВА - добре познати и предпочитани в Скандинавия, Белгия и у нас.

Това са т.нар. fair trade вина, които генерират бюджет за социални и екологични проекти и за постигане на устойчивост в бизнеса, казва изпълнителният директор на дружеството Георги Жеков. (Виж интервюто с него долу).

“Винекс Славянци” е първата българска винарна, сертифицирана за честна търговия и справедлив живот Fair trade/ Fair for Life от международната организация IMO Ecocert. Само за периода януари 2018 г. – юни 2021 г. чрез фондация ЛЕВА и със средства от fair trade са реализирани десетки социални дейности. Фирмата стимулира образованието, като раздава стипендии за добър и по-добър успех на децата на своите работници и служители. Финансовите стимули обхващат ученици от 1-и до 12-и клас, както и студенти. Благодарение на социалната политика на дружеството детските градини в Сунгурларе и селата Славянци, Чубра, Грозден и Лозарево са безплатни за всички деца, а не само за тези на работниците във “Винекс Славянци”. Родителите им не плащат такси, защото те се поемат от винопроизводителя. Негов ангажимент е и цялостното обновяване и обзавеждане на забавачките.

Всяка година

дружеството

купува учебници

за всички възпитаници на училището в Сунгурларе, организира училищни екскурзии, облича спортистите от клуба по борба в Сунгурларе и момичетата от танцовия състав.

“Помощта и вниманието, които получаваме от “Винекс Славянци” и фондация ЛЕВА, са уникални. И това не е от вчера, а от много години. Те доказаха, че не бива благотворителността да я има само по празниците”, казва кметът на община Сунгурларе Георги Кенов. Доволен е, че дружеството спонсорира различни културни мероприятия, организирани от общината, финансира екологични програми, с които превръща района в по-добро място за живеене. И не на последно място - осигурява работни места за стотици семейства.

Благодарен е и кметът на село Чубра Митко Димитров, който е и председател на читалищното настоятелство. В селото, в което живеят около 670 души, има няколко танцови състава, които фондация ЛЕВА подкрепя, помогнала е и за ремонта на читалището. “А детската ни градина е най-благоустроената в общината и голям принос за това има фондация ЛЕВА, както и ръководството на градината”, казва Митко Димитров.

Директорката на детската градина в Сунгурларе Катя Русинова допълва, че за последните 3 г. приносът на фондацията в подновяването на материалната база е много голям. “При нас имаме над 100 деца в 5 групи.

С помощта на ЛЕВА обзаведохме градината с нови легла и гардеробчета, поставихме климатици”, казва директорката. Болницата в Карнобат пък е получила от фондацията апарат за хемодиализа, за да не пътуват пациентите до Бургас. За работниците си “Винекс Славянци” е осигурило здравно и социално подпомагане, а за Коледа и Великден и бонуси.

“Навреме установихме, че в България определено съществува сериозен проблем с етническите малцинства и основно с ромския етнос. Затова създадохме фондацията. Нейният фокус е ромският етнос, но подпомага и турския, а с течение на времето и представители на българския. По този начин успяхме да изградим демократична организация в полза на цялото общество в района на Сунгурларе”, коментира Георги Жеков. За сертификата за честна търговия и справедлив живот казва, че за да го получи една компания, трябва да има дългосрочна визия за развитие вътре в организацията и заинтересованост на всички нива – от лозаря до висшето ръководство.

“Нужни са ангажираност и действия на компанията за теми като опазване на околната среда, развитие на общността и решаване на обществени проблеми. В резултат на всичко това се постига производство на един качествен продукт с добавена стойност, който заедно с fair trade концепцията допринася за устойчиво, сигурно и успешно развитие на цялата организация и на обществото”, убеден е Жеков.

Затова наред със социални проекти

фирмата се

ангажира и с

опазване на

околната среда, като средствата по тези инвестиции са отделно от fair trade фонда и са за сметка на дружеството. Изградени са 3 пречиствателни станции във винарските изби на дружеството в Славянци, Сунгурларе и Лозарево, пет инсталации със соларни панели за електроенергия, въведена е система за управление на отпадъците, използват се екологични опаковки и екологичен железопътен транспорт. Има и система за намаляване на пестицидите в лозарството, което в района на Сунгурларската долина има дългогодишни традиции.

Георги Жеков, изпълнителен директор на “Винекс Славянци”:

Fair trade вината са полезен бизнес модел, добре ще е да го следват повече компании

Консумацията на качествени вина се увеличава и този тренд ще продължи

- Г-н Жеков, успешна ли е интеграцията на ромската общност чрез социалните проекти, които реализирате заедно с фондация ЛЕВА?

- Интеграцията е процес, който изисква доста време и трябва да бъде с дългосрочна визия. Ромите, които са обхванати от детските градини и получат образование, могат да си намерят по-лесно сигурна и постоянна работа, да изградят и придобият по-добър социален статус, след което да създадат семейства и да възпитат своите деца в същото. И не на последно място, важно е представители на ромската общност да присъстват все повече в обществени организации и структури – общини, кметства, полиция и т.н.

- Средствата за социалната дейност на компанията са предимно от продажбата на вината с марката ЛЕВА. С какво тези вина са по-различни?

- Те са много повече от вина. Зад тях стои цяла бизнес концепция, стратегия и политика не само за “Винекс Славянци” като гроздо- и винопроизводител, но също и за целия регион на Сунгурларската долина, както и за България в по-дългосрочен план. Това са fair trade вина, които генерират бюджет за социални и екологични проекти и като цяло постигане на устойчивост в бизнеса. Дългосрочната ни стратегия за корпоративна социална отговорност и устойчиво развитие обхваща ангажиментите на бизнеса към обществото, разширяването на техния кръг извън икономическите функции и включването на социални дейности, свързани с интеграцията на ромската общност в българското общество. Добре ще бъде повече български винопроизводители да последват този изключително успешен и полезен модел.

- “Винекс Славянци” е най-големият износител на вино в света сред българските компании от бранша. Имат ли различни вкусови предпочитания европейците и азиатците?

- В Европа предпочитат млади бели и розе вина от последна реколта, свежи, плодови и ароматни. Червените трябва да са добре балансирани с плод и дъб, както и отлежали не повече от 12 месеца. В Азия се пият червени вина, плодови и сортови, млади или частично отлежали, като отново, както и на пазарите в Европа, се търси съотношение цена - качество. Много е важно да се намери правилният път към пазара и да има ангажираност както на производителя, така и на вносителя в съответната държава, тъй като българското вино е нишов продукт и трудно се продава.

- А българите търсят ли качествени вина?

- В България винената култура се подобрява с течение на времето и консумацията на качествени вина се увеличава. Този тренд ще продължи и занапред заради нарастването на стандарта на живот, макар и с по-бавни темпове спрямо други източноевропейски държави. От друга страна, пазарът в България е ограничен от гледна точка на демографските проблеми и продължаващия спад на населението.

- Каква е тайната на добрите вина? Вие имате ли свои фаворити?

- За мен фаворит в дългосрочен план е качественото българско вино като цяло, без значение в кой район на България е произведено и къде се намират лозята за него. Във винарството водеща е традицията. Доброто лозе иска правилното място. Тогава имаме предпоставка за качествено грозде, а виното от него става лесно. Нашите изби и лозя се намират в един от най-старите лозарски райони в България – Сунгурларската долина. Това е район, в който са се отглеждали лозя още от времето на Османската империя, за което говорят турските наименования на местностите в района, и преведени на български означават “лозя”.

Първата изба е от 1931 г., днес са 4 и преработват 17 000 кг грозде

Първата винарска изба на дружеството е основана през 1931 г. като частна винарска кооперация, национализирана през 1952 г. и приватизирана отново през 1996 г. В момента “Винекс Славянци” АД разполага с 4 винарски изби и 7000 дка лозя и е една от водещите фирми у нас в бранша. Лозовите масиви са разположени по южните склонове на хълмовете в Сунгурларската долина, част от Подбалкански лозарски район “Розовата долина”. Зад отглеждането, обработката и контрола на качеството на лозовите масиви стои експертен екип от енолози и агрономи, които прилагат най-новите световни практики и тенденции. Отглежданите бели сортове са червен мискет, шардоне, гевюрцтраминер, мускат отонел, немски ризлинг, совиньон блан, вьоние, пино гри, грюнер, а червените са пино ноар, мерло, каберне совиньон, каберне фран, шираз.

Освен в Славянци фирмата има винарни и в Сунгурларе, Лозарево и Карнобат. Максималният им капацитет е за преработка на около 17 000 кг грозде.

Винарната в Славянци е основана преди 90 г. като частна винарска кооперация, а тази в Сунгурларе започва дейността си преди 80 г. Другите две са построени по времето на държавния винен монопол ДСО “Винпром”.

Днес “Винекс Славянци” разполага с най-модерната техника от реномирани производители на машини от Германия, Франция, Италия и България за първично винопроизводство, обработки на вината и бутилиране. През последните 2 г. собствениците инвестират над 7 млн. лв. в лозя, техника, оборудване и инфраструктура в избите.

Дружеството е най-големият износител на вино - основно за Швеция, Дания, Исландия, Белгия, Германия, Англия, Полша, Словакия и Русия. Вина на българската компания се пият и в Азия. Продажби се реализират в Япония, Монголия и Китай. Годишно “Винекс Славянци” произвежда около 8,5 млн. литра вино, от които 85% се продават на международните пазари. Там се търсят качествени български вина с добро маркетингово представяне и с отлично съотношение цена - качество, които са конкурентни на световните лидери, казват от ръководството на фирмата.

Златни медали за вината ЛЕВА на международен конкурс във Франция

Вина с марката ЛЕВА - шардоне, димят, мускат и каберне совиньон, реколта 2018 г., са единствените от България, наградени със златен медал на международния конкурс Concours International Wine In Box , проведен през март 2019-а в Тулуза, Франция.

Златният медал е единствената награда и само най-добрите продукти се отличават на този уникален международен конкурс с акцент върху вина, опаковани в бег ин бокс кутия, които рядко се представят за дегустация, казват от “Винекс Славянци”. Компанията е известна и със своите ракии, пенливи вина, ароматизирани напитки на винена основа и пелин.

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.