Четири начина, по които пластмасата вреди на природата, и един начин, по който можем да помогнем

До 2050 пластмасата в моретата и океаните ще е повече от рибата

През 1992 г. в морето някъде между Хонконг и Съединените щати, изпада карго контейнер с 28 000 пластмасови играчки за баня. По това време никой не предполага, че същите тези пластмасови играчки години по-късно ще се носят из световния океан. Тези, които стигат до Аляска след цели 19 години, се оказват в много добро състояние, което изобщо не е учудващо - някои видове пластмаса се разграждат за повече от 400 години, според WWF. Именно дълготрайността й я прави толкова опасна за околната среда, птиците, дивата природа и хората.

Вредата от пластмасовите отпадъци се дискутира от години и въпреки това все още се нуждае от допълнителна яснота.

Пластмасата е навсякъде

Пластмасовите отпадъци са навсякъде, запушват канализацията в градовете; “украсяват” национални паркове, трупат се дори на връх Еверест. Заради неправилно изхвърляне на боклука, пластмаса можем да открием от остров Хендерсън, малък необитаем коралов атол в средата на Тихия океан, до най-дълбокото място на Земята, Марианската падина. При скоростта, с която пластмасата се натрупва в моретата, се очаква до 2050 г. масата й в световните океани да надвиши масата на всички риби, които живеят там, твърди доклад на Световния икономически форум.

Пластмасите застрашават дивата природа

Според Marine Pollution Bulletin oколо 270 000 тона пластмаса плават в световните морета, където заплашват 700 морски вида със своето присъствие и играят ключова роля за нарастващите темпове на изчезване на цели животински видове. Заплитането или поглъщането на пластмаса от китове и други морски бозайници, птици, морски костенурки и риби, не е краят на пътя, тъй като пластмасите не се разграждат биологично, нито са смилаеми. Дори зоопланктонът консумира микроскопични пластмасови парченца, а това е много лошо, тъй като той е важно звено в кръговрата на веществата, храна за множество организми.

Не цялата пластмаса може да се рециклира и не цялата рециклируема пластмаса се рециклира

Хората често са объркани от термините „разграждат се“ и „биоразградими“ (или „подлежащи на компостиране“). Когато пластмасите се разграждат, това просто означава, че едно голямо парче пластмаса се редуцира в куп по-малки парчета пластмаса. Тези по-малки парчета пластмаса могат да се погълнат от по-малки животни, но все още са несмилаеми.

Повечето пластмаси издържат вечно

Както демонстрира бягството на гуменото пате през 1992 г., пластмасите оцеляват и при най-суровите условия. Пластмасите ни заобикалят навсякъде, дори не осъзнаваме колко. Всяка година по света се произвеждат над 420 милиона тона пластмаси, според Science Advances. Близо половината са за еднократна употреба и се използват едва няколко минути.

Има един начин да помогнем – като рециклираме

Едно от решенията, които наистина работят, е рециклирането. Затова нашата роля като потребители е дори по-важна, отколкото бихме могли да си представим. Оптимизирайки продължителността на живота на пластмасите чрез повторно използване и рециклиране на артикулите възможно най-много пъти, можем да намалим нуждата от създаване на нова пластмаса и да спестим ценни суровини.

Тази сериозна тема е представена по оригинален начин във видеото на Лидл, разработено като част от мащабната информационна кампания “Рециклирането има смисъл”. Главните герои се срещат до контейнерите за разделно събиране на отпадъци. Привличането между двамата млади е взаимно, но тя изхвърля разделно, а той - не. За да спечели красивото момиче, младежът променя своето отношение към рециклирането и личния принос за подобряване на голямата картина - света, в който живеем.

Информационната кампания на Лидл България е част от мащабната международна стратегия за пластмасата – REset Plastic, която бе започната през 2018 г. от Schwarz Gruppe. REset Plastic покрива пет сфери на дейност – от намаляване употребата и редизайн на пластмасовите опаковки през рециклиране и премахване на пластмасовия отпадък от околната среда до проучвания за иновативни решения в тази сфера. По този начин групата се стреми да изпълни визията си за по-малко пластмаса и затворен жизнен цикъл на суровините.

Като част от стратегията REset Plastic Lidl преследва три основни цели до 2025 г. - намаляване използваната пластмаса в опаковките на продуктите собствена марка с 20%, 100% от опаковките на продукти собствена марка да са максимално рециклируеми и да вложи рециклиран материал в 20% от опаковките им.

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.