Действията носят промяна, или защо ролята на "Кауфланд" не свършва с пълния хладилник

Един от основните приоритети на веригата е подкрепата на български производители - в асортимента присъстват 5000 родни продукта

С мерки за енергийна ефективност и устойчивост се грижи за природата

Докато са на касата с ежедневните покупки, малко хора си дават сметка, че ролята на хипермаркетите отдавна не се свежда до пълния хладилник или шкаф у дома. И че познатото на клиентите на “Кауфланд” мото “Действията носят промяната” не е просто слоган, а три думи, зад достоверността на които стоят голям екип от професионалисти, много работа и реални политики.

Цялата група “Кауфланд” е приела изключително сериозно корпоративната социална отговорност и е разпростряла усилията си в 7 направления - родина, хранене, природа, верига за доставки, климат, служители и хуманно отношение към животните. И седемте са задължителни за всяка държава, в която оперира компанията. Всяка страна определя трите си най-ключови области. Родина и хранене са основните за всички, а България избира природата за свой допълнителен приоритет.

“Компаниите допринасят за промяна на нагласите и затова е хубаво добрите им примери да са видими за обществото”, казва Гергана Димитрова, мениджър “Корпоративни комуникации” в “Кауфланд”. Нейната роля е именно да покаже, че за една фирма важни са не само продажбите.

Родината е ключово направление за “Кауфланд”

- то дава възможност да се инициират дейности, важни именно за българите.

Затова и един от основните приоритети на компанията е подкрепата на българските производители. Близо 5000 родни продукта присъстват в постоянния асортимент на веригата, а над 60% от производителите, с които работи, са български. “За нас е важно да подкрепяме бизнеса в България, да представяме родните производители и да разказваме техните истории. Миналата година при представянето на нашата марка “Брей!”, която е само от родни продукти, човекът, който произвежда сладката от серията, каза: “Благодарение на веригите и техните изисквания се повиши качеството на продукцията, която се произвежда в България”. И това много ме зарадва, защото е ефект, постигнат благодарение и на нас”, казва Димитрова.

Интересна е историята зад лютеницата “Брей”. Създателят ѝ печели конкурса за серията с рецептата на майка си. А на представянето на марката идва с тетрадката, в която тя е записана.

За да улесни производителите на плодове и зеленчуци, “Кауфланд” сключва с тях договори за изкупуване на продукцията - тази година споразуменията са се увеличили с 33%. Компанията помага и с 250 хил. лв., за да се сертифицират родни фермери по програмата на Световната банка Global G.A.P., да оптимизират производствените си разходи и да намалят наполовина торовете и пестицидите.

Българските производители осигуряват качествена храна не само на всеки потребител на хипермаркета, но и на хора в нужда. От 2020 г.

“Кауфланд България” подпомага Българската хранителна банка

“От една страна, ги подкрепяме финансово. Отделно даряваме и храна, след като ги попитахме какво е най-необходимо. Оказа се, че има най-голям недостиг на свежа, прясна храна - плодове и зеленчуци. Няколко пъти годишно осигуряваме такива”, уточнява Гергана Димитрова.

Вече 12 г. “Кауфланд” подкрепя и инициативата на БЧК “Топъл обяд”, в която клиентите могат да дарят средства за безплатен обяд на деца в неравностойно положение. Досега са събрани над 425 хил. лв.

“Целта ни е да ангажираме и все повече наши служители да се включват в дарителски и доброволчески каузи. През годините срещахме редица предизвикателства, защото информацията стигаше трудно до всички колеги, но вече имаме вътрешно съвсем ново мобилно приложение”, разказва Гергана Димитрова. Така всеки може по-лесно да се включи в доброволчески инициативи, сред които е и “Да изчистим България заедно”.

Преди две години доброволците на “Кауфланд” събират близо 700 кг отпадъци от плаж Камчия, почистили са и близо 50 т от сметище край Кюстендил. Участват и в залесявания, например в Драгоман. През миналия уикенд служители на компанията засадиха 150 липи в Пловдив, където преди 15 г. е открит първият им магазин.

Неслучайно избраните дървета са медоносни. Компанията ще съсредоточи част от следващите си проекти върху пчелите, които осигуряват голяма част от храната ни.

В “Кауфланд” държат не само на качеството, но и на устойчивостта

И редица сертификати гарантират, че се намалява вредното въздействие върху околната среда, че продуктите са произведени при по-добри условия за фермери и работници, че земеделците отглеждат култури по високи стандарти, че шоколадът е направен с какао от справедлива търговия, хартията е от устойчиво стопанисвани гори и други добри практики.

За доброто здраве е важен и активният начин на живот. С тази цел “Кауфланд” и клуб “Бегач” организират полумаратон на София. Неговото второ издание се превръща в първия шосеен маратон, в който няма пластмасови бутилки за вода, а диспенсери и картонени чашки, храната се предлага в хартиени съдове.

Намаляването на пластмасата е един от основните ангажименти

на компанията. “Разгръщаме у нас стратегията на групата Schwarz, от която сме част, и имаме за цел намаляване на пластмасата с 20% до 2025 г. Премахнахме пластмасовите прибори за еднократна употреба, с което пестим 88 т пластмаса годишно. Заменихме ги с прибори от хартия или друг вид устойчив материал. Клечките за уши на собствените ни марки са от компресирана хартия, премахваме пластмасовите капаци на напитки, в наши козметични продукти няма микропластмаса”, разказва Димитрова.

“Кауфланд” подкрепя и кампанията “Книги за смет” - всеки може да върне пластмаса и за килограм получава талон за книга. Равносметката от 2013 г. е 70 т рециклирани пластмасови отпадъци и раздадени десетки хиляди книги. В кампанията се включват и много деца. Все повече проекти са насочени към тях, защото “Кауфланд” вярва в тяхната сила. Компанията подкрепя издаването на книжката “Къде отива боклукът?”, в която са разгледани проблеми, свързани със замърсяването, храната, водите.

Като част от политиката за енергийна ефективност на “Кауфланд” от 2012 г. компанията

преустановява използването на фосилни горива

за отопление и охлаждане на магазините. “Използваме остатъчната енергия от хладилните машини - през зимния период за отопление през подова инсталация, а през лятото подава в тръбите студена вода, тоест нямаме чилър или климатик. От 2012 г. са построени 21 магазина с тази инсталация, която пести около 20% от тока и 120 т емисии годишно за обект, обяснява енергийният мениджър в компанията Иво Василев.

От 2014 г. във всички магазини се слага LED осветление, което също спестява въглеродни емисии. А три години по-късно започва подмяната на хладилния агент. “Същата година започнахме да изграждаме безплатни зарядни станции за електромобили. Вече имаме 7 в цялата страна, а тази година ще изградим още 5 - в Ботевград, Сандански, Добрич, Русе и Плевен”, казва Василев.

Преди три години “Кауфланд” се сертифицира по ISO 5001 за системи за управление на енергия. Това гарантира, че непрекъснато се вземат мерки за подобряване на пестенето на енергия. Например миналата година са спестени 1,7 млн. квтч ток и 865 тона въглероден двуокис. Като следваща стъпка се предвижда поставянето на соларни панели в някои магазини, което ще намали разхода им на ток с още 20%.

“Кауфланд” се грижи и за “зелени” доставки – над 85% от камионите са задвижвани с природен газ. Касетките, в които се транспортират плодовете и зеленчуците, са сгъваеми. Така след разтоварване заемат по-малко място и се правят по-малко курсове обратен транспорт.

Компанията е лидер на пазара и променя нагласи

Задачата на лидера е да променя нагласи. А веригата хипермаркети “Кауфланд” вече години е доказан лидер на пазара у нас. През 2021 г. тя празнува своята 15-годишнина, откакто отваря първия си магазин - в Пловдив. През последните 10 години неизменно оглавява класациите по оборот.

От 2006 г. хипермаркетите са нараснали до 60 в 34 града, като най-много са в София - 11, в Пловдив и Варна - по 5. Именно в морската столица миналата година беше открит 60-ият обект на веригата. В магазинната структура работят най-много служители - близо 5500 души. Отделно по още 500 са заети в другите две основни структури на “Кауфланд” - в централата им в София и в централния склад, който отваря врати през 2005 г. в с. Стряма край Пловдив.

Компанията е фокусирана не само върху потребителите, но и върху собствените си служители и трета поредна година е сертифицирана като Топ работодател от международната организация Top Employers Institude.

Политиката на “Кауфланд” е сериозно фокусирана и върху корпоративната социална отговорност. Каузите и проектите им са десетки и за компанията е важно чрез тях да дават пример. Това е и целта на проекта на “24 часа” “Бизнес Хонорис Кауза”.

“Заставаме рамо до рамо с “24 часа” в този проект, защото се надявам той да направи видими усилията на бизнеса и неговия принос в полза на хората и природата на страната ни. Надявам се също “Бизнес Хонорис Кауза” да привлече все повече компании да се включат в такъв тип инициативи”, коментира Гергана Димитрова, мениджър “Корпоративни комуникации” в компанията.

“Кауфланд” и DMS заедно в помощ на нуждаещи се от лечение

“Мечтаем един ден нито един българин да няма нужда от кампания за лечение. Дотогава се надяваме общата инициатива на “Кауфланд” с дарителската платформа DMS да помогне за решаването на проблеми, които не могат да чакат.” Така Гергана Димитрова описва идеята на кампанията “ДАРИ – малкото за теб е безценно за други”

От няколко дни до 9 май във всички хипермаркети на веригата вече са поставени кутии за дарения. Средствата ще отидат за хора с нужда от лечение, регистрирани в платформата DMS, като ще бъдат разпределени между всички такива активни кампании . Кутиите ще бъдат разполагани преди Великден и Коледа всяка година. При извънредни ситуации, подобни на взрива в Хитрино, също може да се реагира бързо и кутиите да бъдат извадени.

“Идеята се ражда от това, че през годините много клиенти се обръщаха с молба за разполагане на дарителски кутии за лечение в нашите магазини. Като голяма верига за нас беше важно да осигурим прозрачен процес и да имаме кампания с национален обхват. Вярвам, че ще успеем да я наложим във времето”, казва Димитрова. “Кауфланд” търси експертизата на Българския дарителски форум, в който членува. Той заедно с фондация BCause управлява платформата DMS и в крайна сметка се решава да има възможност за DMS да се дарява и в магазинната мрежа – досега начините за дарение бяха чрез SMS или онлайн.

“Събраните средства директно ще бъдат преведени на DMS. Работим с инкасо фирма, за да е осигурен прозрачен процес, самите кутии са прозрачни. Целта е кампанията да стане разпознаваема и да убедим хората, че могат да ѝ се доверят”, допълва Гергана.

“Вярваме, че през мрежата на “Кауфланд” кампаниите в DMS ще стигнат до повече хора в страната. Въпреки развитието на технологиите, които позволяват даряването вече да се извършва през телефона или с банков превод, през последните години наблюдаваме, че дарителството в кутия се завръща като лесен механизъм. Ние искаме да покажем, че това може да е сигурно, когато средствата се набират за правилните организации”, казва директорът на Българския дарителски форум Красимира Величкова.

Насърчава идеи и на млади иноватори

Виртуален асистент, който помага в пазаруването, следи наличността и срока на годност на продуктите. Приложение, в което продавачи на храна предлагат изгодно продукти, които биха бракували.

Това са част от иновативни идеи, които идват от млади хора, участници в проекта на WWF Panda Labs.

Той има за цел да въвлече младежи между 15- и 25-годишна възраст, които да допринесат за по-ефективно изпозване на отпадъците, храната и мобилността. Това са трите основни теми, върху които се съсредоточава Panda Labs. Лектори представят проблемите пред участниците, след което те се групират в отбори и предлагат решения.

“Младежите знаят, че идеите им може да се приложат на практика и да търсят инвестиции. Първоначално организираме хакатони по трите теми, в края на които с помощта на жури избираме най-добрите идеи и ги изпращаме на следващ етап. Там имат възможност да доразвият идеята си и да изготвят бизнес план. Накрая друго жури избира трима побезители от всяка категория, които получават по 10 хил. лв., за да развият прототип”, обяснява Лилия Aракчиева, проектен мениджър на Panda Labs.

В момента тече вторият семестър на програмата, посветен на храните - устойчиво производство, здравословен вид. Именно тук се включва “Кауфланд” с важната за компанията тема за предотвратяване на разхищението на храна. WWF среща в лицето на компанията съмишленик, който действително се интересува от зададените теми, казва Аракчиева. Другият съмишленик е Фондация “Америка за България”, благодарение на която той изобщо се осъществява у нас.

“Panda Labs е глобална програма, която е възникнала в Австралия. Идеята е да се привлекат представители на бизнеса и науката и те да разработват заедно иновативни решения. У нас избрахме различен подход - да въвлечем младежи”, разказва Лилия. Само за първия семестър през февруари, посветен на отпадъците, са кандидатствали 400 младежи, от които са избрани 88. Участниците в сегашния семестър са 80, а последният - за мобилността, ще се проведе през лятото.

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.