Да имаш стратегия за пластмасата, която работи

Съвременният човек използва в ежедневието си множество предмети, базирани на специфичните качества на пластмасата – евтина, лека, хигиенична и лесна за производство.

Въпреки широкото приложение на този материал, все повече се засилва всеобщото притеснение от вредното му влияние върху околната среда и човешкото здраве заради неговото дълголетие.

Една от най-притеснителните прогнози е тази на Университета в Лийдс, според която, ако не се променят темповете, с които се изхвърлят пластмасови отпадъци, те ще достигнат 1,3 млрд. тона до 2040 г.

С осъзнаването на проблема се засилват опитите за неговото решаване – най-вече чрез преминаване към отговорно производство и рециклиране. Ясно е едно - палиативните мерки не са достатъчни, за да опазим планетата. Нужна е дългосрочна визия и цялостна стратегия.

Именно това включва REset Plastic – мащабна международна стратегия за пластмасата, започната през 2018 г. от немската Schwarz Gruppe, към която принадлежи и Lidl. Стратегията е насочена към избягване и намаляване употребата на пластмаса чрез редица мерки в пет сфери на дейност:

REduce – намаляване и рециклиране на пластмасата

REdesign – редизайн на опаковки на продукти собствена марка

REcycle – събиране, сортиране, рециклиране и затваряне на жизнения цикъл на пластмасовите изделия

REmove – почистване и премахване на пластмасови отпадъци от околната средаREsearch – разработване на иновации

В основата на стратегията на Schwarz Gruppe стои концепцията за затворения жизнен цикъл на продуктите от пластмаса. Това означава събиране, сортиране и рециклиране на пластмаса, както и повторната й употребата и така – затваряне на цикъла. Този цялостен подход на компанията се осъществява със специализираната помощ на отделните й подразделения като– компанията, фокусирана върху рециклирането.

Вече близо четири години Лидл България прилага стратегията REset Plastic, осъзнавайки своята отговорност към обществото и околната среда като верига за търговия на дребно с хранителни стоки. Ето защо, в унисон с общата визия "По-малко пластмаса – затворен жизнен цикъл на суровините", Lidl си поставя две цели до 2025 г.: да намали с 20% количеството пластмаса, използвано в опаковките на продуктите собствена марка, и да направи 100% от опаковките на продуктите си собствена марка максимално рециклируеми. За постигането им компанията прилага редица последователни мерки.

С малки стъпки към големи резултати

За това, че стратегията работи и дава резултати, говорят данните. Намаляването на пластмасата започва още от употребата й при опаковането и транспортирането на стоки от централния склад до търговската мрежа. Затова Lidl още през 2015 г. преминава към по-тясно и по-тънко стреч фолио за опаковане на стоките, които внася и изнася. Тази промяна може да изглежда незначителна, но като се вземе предвид, че близо 3,1 милиона ролки годишно са необходими само на Lidl по света, въздействието става огромно. Същото се отнася и за опаковките, с които клиентите пренасят вкъщи покупките си – това става само с торби за многократна употреба, а еднократните найлонови торбички имат своята зелена алтернатива - мрежички за насипни плодове и зеленчуци. Така компанията дава на клиентите си възможност също да допринесат за намаляване на пластмасата, чрез избора на алтернативни опаковъчни материали.

Всяка стратегия е постижима, ако успее да вдъхнови и ангажира хората. Затова всяка отделна стъпка, колкото и малка да е тя на пръв поглед, е стъпка към свят с по-малко пластмаса. В желанието си да осигури съзнателен, информиран избор при пазаруване, Lidl въведе опаковките със символа „Опаковано с грижа за природата – опаковано отговорно“. След намаляване теглото на тарелките за прясно месо през 2018 г., Лидл България включи в употреба и такива с още по-малко съдържание на пластмаса, изработени от над 90% рециклиран материал и 100% рециклируеми, и така спестява отново над 30 тона пластмаса годишно. Lidl е пример за активна и систематична работа по намаляване съдържанието на пластмаса в бутилките на продуктите собствена марка още на фаза проектиране, а резултатът само от тази мярка на Лидл България от 2018 г. насам е минус 32 тона годишно.

Така веригата не само предприема конкретни стъпки към намаляване употребата и замърсяването с пластмаса, но и предлага на своите клиенти редица иновации и алтернативни решения, чрез които да ги приобщи към своята визия за бъдещето.

От 2020 г. Лидл България преустанови продажбата на пластмасови изделия за еднократна употреба и ги замени с такива, направени от рециклируеми материали. Резултатът от тази мярка, е 51 тона по-малко пластмаса годишно спрямо всяка от годините 2017 и 2018 г.

През 2020 и 2021 г. компанията предложи първите домашни потреби, изработени от минимум 95% рециклирана пластмаса, както и якета, чадъри и текстилни артикули за дома със 100% рециклиран полиестер. Любопитен факт е, че за производството на един чадър са използвани средно 4 рециклирани пластмасови бутилки, а за възглавничките за стол – 2. Тези продуктите са сертифицирани с международния продуктов стандарт GRS за гарантирано проверено съдържание на рециклирани материали и така всеки клиент е сигурен, че с избора им пести ценни суровини.

Но какво става с пластмасата, която вече съществува в околната среда и следователно е извън веригите за рециклиране? Иновативно решение на Lidl са спортните обувки собствена марка, с текстилна част от 100% рециклирана пластмаса, 25% от която е от изхвърлени пластмасови бутилки, събирани от плажове и крайбрежни райони. Решенията, които компанията прилага, показват, че обединените действия имат значение, и независимо дали с избора си на алтернативни на пластмасата продукти, с правилното рециклиране или отговорното потребление – всеки от нас може да допринесе за опазване на ресурсите на планетата. Именно затова наскоро Лидл България стартира мащабна информационна кампания “Рециклирането има смисъл”, част от европейската кампанията REset Plastic на Schwarz Gruppe.

Когато имаш стратегия и тя работи, числата и статистиката не са единственият резултат. Тя печели съмишленици и допринася за по-доброто бъдеще на всички нас.

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.