Eлектроавтомобилите – как “Тесла” вдъхнови “Москвич”

Производител на оръжия “Калашников” показа своя прототип на електромобил с ретро дизайн, чиято визията напомня на емблематичния “Москвич”.
Производител на оръжия “Калашников” показа своя прототип на електромобил с ретро дизайн, чиято визията напомня на емблематичния “Москвич”.

В Норвегия всяка втора новозакупена кола е на ток, а в Турция разработват своя до 2022 г.

Край на петролната зависимост и начало на движение на колела, задвижени от електричество, се задава в бъдещите 10 г.
Електромобилите не изглеждат новост, но се очаква до 2030 г. да се ползват от 20% повече шофьори. Причината за това не е само бизнес, а активна политика.

Все още е рядкост някой да включи колата си към контакта, вместо да напълни резервоара догоре с бензин. Политиката на развитите икономики, в това число и целия ЕС, е да залага все повече на щадящата околната среда електрическа мобилност.

Най-големият проблем на електрическите автомобили доскоро беше

голямата им

батерия и

непривлека-

телният вид

Предприемачът Илон Мъск обаче направи революция със своята “Тесла”, която изглежда като истински спортен автомобил. Тя дава вид на високотехнологичен пътен звяр, под чийто капак ръмжи мощен двигател. Всъщност не ръмжи, а кротко мъркат 700 коня в някои от моделите, които развиват от 0 до 100 км/ч за 3,3 секунди.

Примерът му бе заразителен и автомобилните гиганти устремно се насочиха в тази посока, като батериите за електромобили се смаляват, а възможностите за пробег растат.

Все пак предизвикателствата пред инженерите остават - сравнително тежките батерии и все още малкият им капацитет, достигащ средно до 300 км разстояние.

Световният пазар на коли на ток се развива бавно, но сигурно. И тук

Китай е

първенец

Множество марки се опитват да създадат свой модел. За миналата година страната е изнесла над 63 500 електрически коли за САЩ и Европа. Докато в Китай целта е развиване на бизнес, то някои страни са възприели производството на електромобили за своя дългосрочна политика.

Над 100 инженери работят в проектирането на първата кола на ток в Турция. Вече са изцяло готови 2 от започнатите 5 модела. Производството им ще стартира през 2022 г., като се очаква да се

открие

завод с над 4000

работни места

Инвестицията е за над 3 млрд. евро за следващите 13 години. Плановете са най-напред електромобилът да се продава в Европа, а след това и по целия свят. Правителството вече е гарантирало, че ще купи поне 30 хиляди електромобила до края на 2035 година.

Русия също не остава без принос в електроавтомобилната индустрия, и то с екстравагантна идея. Преди 2 години познатият като производител на оръжия “Калашников” показа своя прототип на електромобил с ретро дизайн. Той носи името CV-1, а визията му напомня на емблематичния “Москвич”. Амбициите са да се конкурира с американската “Тесла”, като първият модел ще изминава по 380 км с един заряд.

Най-запалените ползватели на електрически коли обаче не са нито американци, нито руснаци или пък китайци. Това са норвежците. Почти всяка новозакупена кола в скандинавската страна е на ток. Зад този бум стои политика.

Норвегия взе радикалното решение от 2025 г. изобщо да не регистрира коли с вътрешно горене, за да защити климата от парниковите газове. Страната обаче предлага и множество привилегии - данъчни преференции, паркиране в градовете,

по-евтини

винетки и дори

шофиране в

бус лентата

Политиката в полза на електромобилите не се води само в Норвегия. Дори в България в началото на тази година от Асоциацията на автомобилните производители дадоха предложение на правителството да се отпускат по 10 хил. лв. за покупка на електроавтомобил, ако се върне стара, над 15-годишна кола за скрап. Подобна програма има в Румъния, където се отпускат по същата схема 10 хил. евро. Гърция възстановява 15% от цената на нов електромобил, а в Хърватия се отпускат по 9200 евро. Подобни стимули съществуват в Австрия, Италия, Испания и др.

В България вече се работи дори по изграждането на станции за зареждане на електромобили. В София са изградени 25 станции, а общо в цялата страна има 125. Предстои изграждането на още 76 в градове в Южна България.

Забранява се възпроизвеждането изцяло или отчасти на материали и публикации, без предварително съгласие на редакцията; чл.24 ал.1 т.5 от ЗАвПСП не се прилага; неразрешеното ползване е свързано със заплащане на компенсация от ползвателя за нарушено авторско право, чийто размер ще се определи от редакцията.